17. Už si četl tu recenzi recenze na recenzi filmu, eh, jakého vlastně?

22. března 2012 v 15:05 | Správná socka
Aneb vstanou noví kritikové!

Rybníček české filmové kritiky zachvátila mánie jménem ČSFD. Každý chce být recenzentem, každý chce patřit do exkluzivní partičky TOP 100. Je fascinující na jak chatrných základech tento fenomén funguje. ČSFD nenabízí nic, než body, které jsou vám v podstatě k hovnu, ale ono to zabírá. Vzpomněl jsem si na jednu povídku F.S.Fitzgeralda, kde americký mladík, tak trochu komunista, (omlouvám se za nepřenosti, četl jsem tu povídku někdy před 15 lety) tvrdí, že kdyby lidé dostávali stejný plat, ale chodili po ulicích s modrou, či červenou stužkou podle toho jestli pracují 5, anebo 10 hodin, většina lidí by v rámci prestiže volila tu delší směnu. Je to samozřejmě blbost, ale když uvažíte jak moc pro některé lidi znamená další bod na ČSFD, něco na té základní myšlence přece jen je. Mnozí jsou schopní různých zákulisních dohod ( já ti dám bod a ty mně taky), anebo si zakladají falešné účty atd. Když se podíváte na profily některých skalních uživatelů tohoto serveru, zjistíte, že polovina jejich prezentace není o filmech, které by chtěli doporučit ostatním ( což snad kdysi byl původní účel této databáze), ale slouží jim jako žalobníčkova nástěnka, kde si mohou postěžovat: uživatel X čachruje s body, uživatel Y je čurák. Vzniká tak krásný paradox, pro mnohé už je daleko důležitejší jejich renomé a počet bodů než filmy. Na foréch se vrství dlouhosáhlé hádky, kde se jeden snaží zdiskreditovat druhého. Všichni si o sobě samozřejmě myslí, že to jsou právě a jen oni, kdo mají patent na rozum, jejich názoroví odpůrci jsou ubožáci, kteří "tomu vůbec nerozumí."

Mnohé profily v sobě obsahují další profily, vlastně jakési recenze na jednotlivé uživatele ČSFD ( viz třeba uživatel Wandrwall, což je vůbec zajímavá osůbka, viděl evidentně většinu slavných českých filmů, ale skoro všechny hodnotí negativně. Nevadí mi, že má jiný názor než já, jen nechápu, co ho vede k sledování všech těch polozapomenutých českých filmů, když se mu nelíbí. Proč raději nesleduje jiné filmy? Dělá to proto, aby si je mohl ohvězdičkovat a napsat k nim kritický komentář?)

Když se člověk podívá na ten zástup mladých kritiků, říká si, jestli v téhle republice ještě chce někdo vůbec točit filmy a skládat hudbu, anebo chtějí být všichni jen arbitři vkusu. (já jsem na regionální úrovni aktivní tvůrce, takže to neříkám z pozice člověka, který sám nic netvoří.) Vše, zdá se, spěje k jedinému možnému řešení, budeme postmoderně vrstvit recenze na recenze a víc nás bude zajímat jestli to recenzent X natřel panu Y. Mnohdy to tak už je, protože řadový divák si nemůže dovolit chodit na každý film jako kritik, který to má zadarmo. Takže se stává, že čtenáři sledují hádku dvou recenzentů a samotný film uvidí až za půlroku, kdy unikne na internet. Do té doby už se dávno přidali na jednu stranu a tak už dopředu ví, co si o filmu vlastně mají myslet. Probrouzdejte se někdy českým internetem a za posledních 10 let naleznete ne stovky, ale desetitisíce nářků na téma "V Čechách se točí samé sračky." Za těch 10 let už mohlo ledacos vzniknout, kdyby měl někdo odvahu nést kůži na trh. Jsou ale tací, kteří budou raději deset let plivat na práci jiných.

Pěkně to shrnul Adam Nenadál, on píše o hudbě, ale ve filmu je situace obdobná:

Pokud nemáte představu, jak vypadá hádka odborníků z ČSFD, dopročuju například diskuzi k tomuto článku:

Tak mě tak napadá, že to vyznívá tak, že je ČSFD naprosto otřesná databáze, ale tak jsem to samozřejmě nemyslel, jestli mi rozumíte? Jen se z toho stává podivná obsese. I já mám dětinskou radost, když hodnotím film, který přede mnou ještě nikdo neohvězdičkoval. Prostě další zářez na pažbě, ehm.

1 člověk ohodnotil tento článek.